CBL - Campus del Baix Llobregat

Projecte llegit

Títol: Anàlisi i optimització de les tasques de manteniment d'una flota aeronàutica


Estudiants que han llegit aquest projecte:


Director/a: FORNÉS MARTÍNEZ, HECTOR

Departament: FIS

Títol: Anàlisi i optimització de les tasques de manteniment d'una flota aeronàutica

Data inici oferta: 04-02-2025     Data finalització oferta: 04-10-2025



Estudis d'assignació del projecte:
    GR ENG SIST AEROESP
Tipus: Individual
 
Lloc de realització: EETAC
 
Paraules clau:
Manteniment aeronàutic, escalabilitat, MSG-3, intervals, optimització
 
Descripció del contingut i pla d'activitats:
Aquest treball de fi de grau analitza la viabilitat de l'escalabilitat en les tasques de manteniment programat d'una flota d'aerolínia, identificant quines tasques poden ser escalades i establint els criteris necessaris per garantir la seguretat i l'eficiència del procés. Es tindran en compte els diferents agents implicats, com l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), els operadors i els fabricants, per determinar els requisits regulatoris i operatius.
S'analitzaran els riscos associats a l'escalació de les tasques de manteniment mitjançant l'estudi del nombre de findings per cada execució, establint uns paràmetres i marges d'acceptació per validar o rebutjar la seva escalació. A més, es proposarà un sistema de monitorització durant el procés per assegurar l'estat òptim de les aeronaus i evitar possibles incidents.
Finalment, s'avaluarà l'impacte econòmic i operatiu de l'escalabilitat, considerant la reducció d'hores de treball (man hours), l'optimització de recursos materials i l'augment de la disponibilitat operativa de la flota. L'objectiu és proporcionar un marc d'anàlisi per a la implementació segura i eficient de l'escalabilitat en el manteniment aeronàutic d'aerolínies.
 
Overview (resum en anglès):
This bachelor's degree thesis explores the operational and economic impact of scalability within aircraft maintenance programs, with a particular focus on its implementation an airline such as Vueling. The primary objective is to understand how the optimization of the maintenance program works and, as a consequence, to analyse how it the fleet availability and the revenues.
The study is divided into two main parts. The first section establishes a theoretical framework reviewing the evolution of maintenance programs under MSG-3 logic, the role of ICAO and EASA within the regulatory framework, the associated certification processes, and the mechanisms of interval escalation based on empirical data and statistical analyses.
The second part focuses on the detailed examination of MPD task 553004-01-1, related to the inspection of the vertical stabilizer attachment fittings. This task has historically been escalated within MRB working groups. Using MSG-3 methodology and data provided by Airbus and Vueling, the feasibility of extending the current six-year to twelve years is assessed.
The results show that although the direct workload of the task is limited, the aggregated impact of its escalation is significant, as it contributes to reducing the turnaround time of heavy inspections, increasing scheduling flexibility, and improving the efficiency in the use of human and material resources.
Finally, the thesis highlights the strategic and sustainability benefits associated with maintenance optimization, emphasizing its contribution to cost reduction, fleet health improvement, and a more responsible use of resources, while opening the door to future research lines applicable to other structural and zonal tasks


© CBLTIC Campus del Baix Llobregat - UPC