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Projecte llegit

Títol: PirinAir, a business plan for a regional airline in Andorra - La Seu UrgellAirport


Director/a: TRAPOTE BARREIRA, CÉSAR

Departament: FIS

Títol: PirinAir, a business plan for a regional airline in Andorra - La Seu UrgellAirport

Data inici oferta: 22-07-2020     Data finalització oferta: 22-03-2021



Estudis d'assignació del projecte:
    GR ENG SIST AEROESP
Tipus: Individual
 
Lloc de realització: EETAC
 
Paraules clau:
LESU, regional airline, PirinAir, subsidy, Andorra, tourism, MAD, CDG, ALC, PMI, STN, FAO.
 
Descripció del contingut i pla d'activitats:
Descripción
Teniendo en cuenta la actual intención de incrementar la capacidad operacional del
Aeropuerto Andorra - La Seu d¿Urgell se propone la realización de un proyecto que
aborde un plan de negocio de una nueva aerolínea regional en el mismo que opere
bajo su propia marca. Así pues, el principal objetivo es asegurar conectividad hacia
nuevos destinos, mediante un transporte aéreo de rutas de corta distancia,
optimizando así la funcionalidad del aeropuerto en cuestión e impulsando la economía
y turismo del país.
Para ello, se estudiará inicialmente la situación de las operaciones actuales que tiene
el Aeropuerto Andorra - La Seu d¿Urgell y, posteriormente, se presentaran los
beneficios aeroportuarios, económicos, sociales y de conectividad que supondría la
incorporación de una aerolínea regional para los clientes potenciales. También, se
determinará la oferta y demanda de la empresa así como su misión, visión, valores y
principales objetivos. Asimismo, se realizará un análisis de los clientes potenciales
para la aerolínea y un análisis de rutas, en el que se estudiará la viabilidad y eficiencia
de las posibles conexiones con otros destinos. Por otro lado, se propondrán
conexiones eficientes entre el Aeropuerto y Andorra, propias de la aerolínea así como
externas a la misma. Consecuentemente, se abordará un plan de marketing, un
análisis administrativo y un análisis financiero, para valorar la viabilidad económica y
de mercado de la propuesta. Así pues, se estudiará la organización del edificio
terminal así como su flujo de pasajeros para adaptar una zona del mismo al embarque
de los clientes de la aerolínea regional. Finalmente, se determinarán unos parámetros
de seguridad en vuelo (a nivel medioambiental, mecánico, de mantenimiento y de
higiene a bordo) que permita viajes cómodos, limpios y de un cierto nivel confort. Tras
todos los parámetros estudiados para la implementación de la nueva aerolínea, se
pronfundizará en el impacto medioambiental de la misma y el coste del proyecto,
pudiendo llegar así a una conclusión para el proyecto.
Propuesta de tabla de contenidos
1. Resumen
2. Introducción y origen del proyecto
3. Introducción a la empresa
4. Servicios
5. Análisis del cliente
6. Análisis de rutas
7. Mercado objetivo
8. Conexión con Andorra
9. Plan de Marketing
10. Análisis administrativo 11. Análisis financiero
12. Estudio organizacional de la terminal 13. Seguridad
14. Impacto medioambiental
15. Coste del proyecto
16. Conclusión
 
Overview (resum en anglès):
Thanks to the improvements that have been carried out at Andorra ¿ La Seo de Urgel Airport, both in terms of aeronautics and infrastructure, as well as the good development of Andorra, it is now the ideal time to embark on the commercial character of the airport. Thus, in view of the great difficulties of building a gateway to aviation within the Andorran perimeter, LESU, which is located in the vicinity of the same (Spain), is considered an optimal space to launch with a new initiative: connecting Andorra with European destinations through a new regional airline that will boost the country¿s economy and culture. This thesis therefore focuses on the development of a business plan for PirinAir¿s proposal, in view of the first year of operation.

For this purpose, tourist data for the year 2019 has been confidentially received from the Department of Statistics of the Andorran Government, and a market analysis is carried out through which it is obtained the airports to which PirinAir intends to fly: MAD, CDG, ALC, PMI, STN and FAO, being the first two regular routes. The connection to Paris does not go hand in hand with great tourism, but being a very important power, it is considered a route imposed by country needs and it will be asked to the Government of Andorra to subsidize it. Then, each route is analysed and the costs of operating them are obtained. This is followed by a demand forecasting study, where, on the basis of data shared by the Government, certain assumptions are made from which an estimated demand is derived.

After this, the logic of a first year of operation is applied, and its consequent reduction in the estimated demand, thus obtaining the need for a fleet of one aircraft (ATR 46-600), which will operate, in the first year, 410 connections, or 820 flights, thus completing 1.285,4536 block hours. Thus, a total of 16.768 PAX could be transported. Finally, a financial analysis is carried out, where all costs on the one hand and revenues on the other are grouped together, and a global P&L Statement is drawn, resulting in an annual loss of 5.375,20e for PirinAir. The subsidy of the connection with CDG by the government, would be of 699.545,60e for the first year of operation. This analysis is considered positive and motivating.

As a conclusion, it is considered that the launch of PirinAir is profitable thanks to the conservative approach, as well as to the subsidy, for leaving the proposal on the verge of the break-even. In addition, from the second year on-wards, profits would begin to be generated, hand in hand with the increase in traffic. Finally, a final step to confirm the real viability of PirinAir would be to project the long-term traffic and evaluate its attractiveness. The existence of PirinAir would lead to an overall improvement of Andorra¿s sectors, thus generating invaluable long-term economic and tourism benefits.


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