Projecte
Títol: Anàlisi de la influència del transit al fenomen de l¿illa de calor urbana de Barcelona
Director/a: MAZÓN BUESO, JORDI
Departament: FIS
Títol: Anàlisi de la influència del transit al fenomen de l¿illa de calor urbana de Barcelona
Data inici oferta: 22-07-2020 Data finalització oferta: 22-03-2021
Estudis d'assignació del projecte:
- GR ENG SIST AEROESP
- GR ENG TELEMÀTICA
Tipus: Individual | |
Lloc de realització: EETAC | |
Segon director/a (UPC): PINO GONZÁLEZ, DAVID | |
Paraules clau: | |
Urban Heat Island, Tràfic, Confinament, Anàlisi | |
Descripció del contingut i pla d'activitats: | |
L¿efecte d¿illa de calor de les ciutats és un fenomen ben conegut i estudiat des de fa dècades. Els resultats obtinguts són coherents tant si es fan servir simulacions numèriques com si l¿anàlisi inclou dades d¿estacions en superfície, observacions de satèl·lit.
El paviment de les voreres, l¿asfalt dels carrers, el formigó, i els altres materials emprats habitualment en la construcció dels edificis són materials de baixa capacitat calorífica, i per tant emmagatzemem fàcilment la calor diürna. Durant la nit aquests materials emeten radiació infraroja alliberant aquesta calor a l¿atmosfera urbana, escalfant l¿aire de les ciutats. El calor alliberat pels motors de combustió del tràfic de les ciutats és també una contribució a aquest increment de la temperatura nocturna als nuclis urbans. S¿observa aleshores una diferència de temperatura significativa, especialment a la nit, entre l¿entorn de la ciutat i aquesta. És l¿efecte d¿illa de calor. En el cas de Barcelona, estudis sobre aquest fenomen han determinat que la diferència de temperatura entre el centre de Barcelona i el Prat o Montgat pot arribar a ser 9ºC degut a aquest efecte. En aquest treball es pretén estudiar la contribució del trànsit al fenomen de l¿illa de calor de Barcelona. Per això, s¿aprofitarà la reducció dràstica del trànsit a la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana durant els mesos de març a maig de 2020 com a conseqüència del confinament per fer front a la pandèmia de la COVID-19. El confinament pot ser entès, en aquest context, com un experiment que suprimeix la variable tràfic en el fenomen. Per tal d¿analitzar la importància de la contribució del tràfic al fenomen, el treball estudiarà la intensitat de l¿illa de calor (diferència de temperatura entre la zona urbana i suburbana) durant els mesos de confinament (març a maig del 2020) i la compararà amb la intensitat observada durant el mateix període dels darrers 10 anys, a diferents escales temporals. |
|
Orientació a l'estudiant: | |
L'alumne/a ha d'haver cursat l'assignatura de meteorologia. Cal tenir habilitat per tractar gran volum de dades, i coneixements d'estadística.
Els horaris de consulta a determinat amb els directors. |
|
Requereix activitats hardware: No | |
Requereix activitats software: No | |
Horari d'atenció a estudiants per a l'assignació de projecte: A determinar amb els directors. |