CBL - Campus del Baix Llobregat

Projecte llegit

Títol: Disseny de l'espai aeri urbà


Estudiants que han llegit aquest projecte:


Director/a: BARRADO MUXÍ, CRISTINA

Departament: DAC

Títol: Disseny de l'espai aeri urbà

Data inici oferta: 11-07-2022     Data finalització oferta: 11-03-2023



Estudis d'assignació del projecte:
    GR ENG SIST AEROESP
Tipus: Individual
 
Lloc de realització: EETAC
 
Paraules clau:
urban air mobility, airspace design, drones, eVTOL, green mobility, urban, interurban
 
Descripció del contingut i pla d'activitats:
Disseny de l'espai aeri urbà
Les operacions aèries en espai urbà sempre han estat especialment limitades i regulades per a
vehicles aeris convencionals, i son pràcticament nul·les per a Vehicles Aeris no tripulats (UAS).
Avui en dia els drons i UAS estan cobrant molta força i importància en els sectors tecnològics i
aeri, tot i que en aquest últim sector les opcions de creixement total estan molt limitades a les
estrictes normatives reguladores.
L'objectiu d'aquest treball és dissenyar un espai aeri per a zones urbanes, que tingui en compte
les limitacions dels propis edificis, així com l'espai aeri comercial que molt probablement hi hagi
per sobre. També es vol estudiar possibles implementacions d'aquest disseny com podrien ser
en drons de delivery o taxis aeris no tripulats tot dissenyant i explicant els possibles
procediments que haurien de seguir els vehicles per aterrar o enlairar dels edificis, així com les
vies aèries (o 'airways') que es podrien establir entre edificis, les zones de vol prohibides d'entre
d'altres. Com el disseny d'aquesta última aplicació pot ser molt genèric es proposa fer el disseny
més específic en la zona de l'Eixample de Barcelona on el patró geomètric característic dels
edificis podria facilitar-ne la implementació
 
Overview (resum en anglès):
The aim of this project is to justify the necessity of a specific airspace dedicated to drone operations, in particular in the Urban Air Mobility (UAM) field, and to expose which aspects are going to be the most limiting in the design of this airspace for autonomous aircrafts.

The commercial aviation case is presented to demonstrate that an effective implementation of the UAM requires the creation of a dedicated airspace as well as international legal harmonisation: a mode of air transportation that carries out thousands of flights every day while ensuring high levels of safety at all times thanks to its defined rules and airspace structure. The different reasons why the aviation airspace cannot be escalated to the UAM are also exposed.

Once the necessity for the UAM sector to have its own drone-designed airspace has been justified, the main barriers and potential solutions that the experts and corresponding authorities working on the sector have identified are exposed. These challenges come from fields as diverse as operational security, infrastructure and ground area protection, adverse weather conditions, technological and vehicle limitations, and a factor that is often overlooked but is crucial: social acceptance.

The establishment of the UAM airspace will require the development and design of a ground infrastructure capable of ensuring that aircraft can takeoff and land safely in each operation. The main European vertiport guidelines are explained.

To conclude the project and use the knowledge acquired in its elaboration, a use case in the UAM sector is briefly designed: the transport of VIPs by drone from different Catalan airports to the ¿Circuit de Montmeló¿ in punctual cases, such as when a Grand Prix is held.


© CBLTIC Campus del Baix Llobregat - UPC