CBL - Campus del Baix Llobregat

Projecte llegit

Títol: Optimització de xarxes d'interconnexió. Aplicació a una xarxa d'aeroports.


Estudiants que han llegit aquest projecte:


Director/a: COMELLAS PADRÓ, FRANCESC

Departament: MAT

Títol: Optimització de xarxes d'interconnexió. Aplicació a una xarxa d'aeroports.

Data inici oferta: 11-01-2017     Data finalització oferta: 11-09-2017



Estudis d'assignació del projecte:
    GR ENG SIST AEROESP
Tipus: Individual
 
Lloc de realització: EETAC
 
Paraules clau:
xarxa d'aeroports, comunicabilitat, optimització
 
Descripció del contingut i pla d'activitats:
¿ Com ha arribat una xarxa, per exemple l'elèctrica, la de
routers, la d’aeroports o fins i tot una xarxa
biològica o social a tenir la configuració concreta que té ?
Perquè són "petit-món" i moltes també "scale-
free" ?
Estudiarem si l'optimització de certs paràmetres ho explica. Un
d'ells podria ser la "comunicabilitat" que
compta, per a cadascun dels nodes de la xarxa, el nombre de
camins que comencen i acaben en ell [1,2]. A
partir d'una xarxa aleatòria geogràfica veurem quines condicions
fan que el procés d'optimització dels
paràmetres porti a estructures de xarxa similars a les reals.
En aquest treball el mètode d'optimització que es farà servir
serà l'algorisme llindar [3]. Per exemple, en
el cas d'una xarxa d'aeroports començariem amb els nodes
(aeroports) connectats aleatòriament i aplicant
l’algorisme llindar canviarem connexions optimitzant diferents
funcions de cost per trobar la millor i
comparar comparar amb la real.

[1] E. Estrada, J.A. Rodriguez-Velazquez, “Subgraph centrality in
complex networks”, Physical Review E 71,
056103 (2005). http://arxiv.org/abs/cond-mat/0504730
[2] E. Estrada, D.J. Higham, N. Hatano, Communicability
betweenness in complex networks, Physica A 388 (2009)
764–774 http://arxiv.org/abs/0905.4102
[3] G. Dueck, T. Scheuer, “Threshold Accepting: A general purpose
optimization algorithm appearing superior
to Simulated Annealing”, J. Comput. Phys. 90 (1990) 161-175.

 
Overview (resum en anglès):
The purpose of this degree’s final project is the study of those parameters that determine, after their optimitzation, the properties of a network. We will focus on the optimitzation of the airports network of the United States of 2001. Each airports is represented by a node, which contains this information: name of the airport, coordinates and the total number of airport’s operations during a year.
The study is based on the creation of a random network. It has the same nodes but they are connected randomly. For this reason, its properties are very different to the real network properties. Hence, an optimitzation process should be apllied: threshold accepting.
The algorithm performs an optimitzation to a certain cost function by making changes to the connections between nodes. Therefore, a final network with properties of small-world, a degree histogram which follows a potential law (both properties of real networks), etc, is achieved.
Seven cost functions have been used and each of them is formed by one centrality. The centralities used are based on the paths between nodes, load models, etc. Moreover, the number of airport’s operations and its coordinates have been took into account. To prove the correct performance of the algorithm, four reduced networks has been generated from the real network. Once the results are obtained, the optimization of the airports network of USA has been performed by using the cost functions that works properly for this case.


© CBLTIC Campus del Baix Llobregat - UPC