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Projecte llegit

Títol: Análisis de las emisiones radiadas, conducidas y su efecto sobre los vehículos eléctricos


Estudiants que han llegit aquest projecte:


Director/a: RODRÍGUEZ GÓMEZ, ALEJANDRO

Departament: TSC

Títol: Análisis de las emisiones radiadas, conducidas y su efecto sobre los vehículos eléctricos

Data inici oferta: 19-02-2025     Data finalització oferta: 19-10-2025



Estudis d'assignació del projecte:
    GR ENG SIS TELECOMUN
Tipus: Individual
 
Lloc de realització: Fora UPC    
 
        Supervisor/a extern: Marc Homs Vera
        Institució/Empresa: Applus+ IDIADA
        Titulació del Director/a: Ingeniero Industrial
 
Paraules clau:
Interferencias radiadas, Interferencias conducidas, Vehículo eléctrico, Medidas en laboratorio, Normativa sobre interferencias
 
Descripció del contingut i pla d'activitats:
En este trabajo de fin de grado se estudiará los efectos que producen tanto a otros
componentes como al vehículo entero todas las emisiones de un coche eléctrico. Se
enfocará tanto en métodos para evitar que ciertas emisiones produzcan un mal
funcionamiento de algún componente cercano por ejemplo con placas de diferentes materiales o como rediseñar la distribución de los componentes del vehículo para evitar así un mal funcionamiento. El plan de trabajo sería realizar el estudio de diferentes documentos como estándares de diseño de vehículos eléctricos, estándares de límites de emisiones e inmunidades tanto de vehículo como de componentes y además estudio de diseños de modelos 3d de vehículos. A partir de este tipo de documentos se realizará el estudio y se demostrará con ejemplos prácticos en vehículos reales.
 
Overview (resum en anglès):
The main objective of this project is to study the electromagnetic emissions generated by the electronic components of an electric vehicle, in order to be able to understand their origin, their coupling methods, and their possible effects on other systems. Due to the significant increase in the presence of electronic systems in vehicles and the critically of their functions, this study is becoming increasingly important.
Also, in this project the analytical and practical methodology has been followed, largely based on tests carried out on real components that are integrated into a fully electric vehicle that will soon reach the market.
The first step is to select those emissions that are most critical in order to identify the most relevant sources, which make it possible to evaluate the risks and consequences that these emissions may cause to nearby components that have less immunity to interferences. Once the most relevant interferences sources and their most sensitive receivers have been identified, a study is conducted in which the emissions received are compared against the immunity levels of the receivers, in order to determine the severity of the situation and determine whether countermeasure will be required to ensure the proper functioning of all electronic systems of the vehicle.
In addition, all this analysis has been preceded by a rigorous study on the concepts related to electromagnetic compatibility, in order to facilitate the understanding and development of the stages already explained.
In conclusion, this project offers a practical view of electromagnetic compatibility in an electric vehicle and proposes a reproducible methodology that can serve as the basis for future studies. Also, provide insights to optimize design, improve the reliability of electronic systems, and facilitate compliance with electromagnetic compatibility standards.


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