Projecte llegit
Títol: Estudio funcional y modelado de datos de un sistema de la información para la planificación y prestación del servicio de una empresa de transporte público
Director/a: GIL PONS, PILAR
Departament: FIS
Títol: Estudio funcional y modelado de datos de un sistema de la información para la planificación y prestación del servicio de una empresa de transporte público
Data inici oferta: 12-12-2018 Data finalització oferta: 12-07-2019
Estudis d'assignació del projecte:
- DG ENG AERO/SIS TEL
- DG ENG AERO/TELEMÀT
- DG ENG SISTE/TELEMÀT
- GR ENG SIS TELECOMUN
- GR ENG SIST AEROESP
- GR ENG TELEMÀTICA
Tipus: Individual | |
Lloc de realització: Fora UPC | |
Supervisor/a extern: Victor Mateo Cruz | |
Institució/Empresa: STRATESYS TECHNOLOGY SOLUTIONS S.L. | |
Titulació del Director/a: Ing. Técnico en Informática de Sistemas | |
Paraules clau: | |
Public Transport, DataBase, Database design, Transmodel, Relational Model, Scheduling, crew-assignment process | |
Descripció del contingut i pla d'activitats: | |
Red y oferta
Comprensión y estudio de los diversos modelos de datos de los sistemas de información en el ámbito del transporte de pasajeros. Definición de las estructuras, atributos y relaciones necesarios en un modelo de datos para la implementación en un sistema de la información. Se espera obtener una definición que permita mantener un sistema flexible con las situaciones actuales o futuras del negocio y escalable. Empleados y asignación Sentar las bases de los conocimientos, en el sector de la gestión de tiempos de Recursos Humanos, para obtener una visión sólida y global de las necesidades para este módulo del sistema. Identificar cual es aquella información disponible en SAP HR y relevante para la operativa del sistema, que deberá incluirse en el modelo de datos. Definición de las estructuras, atributos y relaciones necesarias para la gestión de empleados y la correspondiente asignación de servicios en un sistema de la información. El objetivo es permitir gestionar la operativa diaria del transporte de pasajeros. Plan de trabajo: Red y oferta Documentación y análisis de la literatura sobre modelos de datos en sistemas de la información para modelado de líneas de transporte urbano y de pasajeros. Definición de un modelo de datos que se considere óptimo, tras el análisis definido en el punto anterior, para reflejar en los sistemas la realidad de la empresa en este ámbito. Empleados y asignación Documentación y análisis del estándar proporcionado por SAP para la gestión de Recursos Humanos. Evaluar la información relevante de los módulos SAP HR, para la operativa del sistema en relación con la gestión de plantilla. Definición de la parte del modelo de datos correspondiente a empleados y asignación, siendo este flexible para cubrir casuísticas de negocio múltiples y las diferentes operativas de la gestión de empleados. |
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Overview (resum en anglès): | |
Context: Society tends towards a territorial imbalance which concentrates population in urban areas. Infrastructure and quality transport are essential for economy and regional growth, as economic boost also leads to unbalanced urban development. In addition, sustainability, defined as the ability to simultaneously meet the needs of current society whilst preserving the life conditions of future generations, is becoming increasingly important. As a consequence, large cities rely on Collective Public Transport (CPT) as a solution to reduce the problems associated to the use of private vehicles. CPT allows citizens’ mobility, optimizes space, limits toxic emissions and noise, and promotes social equity by making transportation accessible to almost the entire population. Thus, its social benefits vastly overcome the associated economic expenses. Actually, maintaining high levels of service due to social policies of public administrations generates operating costs which make transport companies unprofitable. The largest expenses of these companies are due to staff costs, thus, finding means of reducing these expenses is one of the premises of public transport operators, which increasingly rely on specialized software for this purpose.
Aim: In this project, we present the methodology and database design process of a system aimed to optimize tasks associated to the logistics of a CPT company. Tools and methods: The database design presented here is a Transmodel based database. Transmodel (Reference Data Model For Public Transport) is a European standard, which consists of a conceptual model, and sets the basis for the design of an arbitrary system in the public transport sector. Transmodel is a very complex and comprehensive model which is not intended to be implemented as a whole. Actually, the designer's task is to establish which entities or parts of the model are necessary for a specific function of the system. We use the Transmodel standard, to efficiently design consistent databases. This process is iterative and constantly fed back, which implies frequent reassessment of design decisions. Results: The result from our work is a complex model which is functionally divided into 5 different parts, provides flexibility for different types of transport, and many alternatives for operating them. Following a key design requirement, the model is able to process data from three different external sources, an enterprise resource planning (ERP) system, which provides staff data, some commercially available software in the area of transit scheduling, as Hastus and, if required, a GIS (Geographic Information System) which synchronizes the data of the transport network. |