CBL - Campus del Baix Llobregat

Projecte llegit

Títol: Caracterización del consumidor que apuesta por la innovación tecnológica con el fin de reducir el desperdicio de alimentos


Estudiant que ha llegit aquest projecte:


Tutor/a o Cotutor/a: RAHMANI, DJAMEL

Departament: DEAB

Títol: Caracterización del consumidor que apuesta por la innovación tecnológica con el fin de reducir el desperdicio de alimentos

Data inici oferta: 30-01-2025      Data finalització oferta: 30-09-2026


Estudis d'assignació del projecte:
    GR ENG ALIMENT 2016

Lloc de realització:
EEABB

Segon tutor/a (UPC): RAMIREZ RODRIGUEZ, MARIA SARAY

Paraules clau:
Desperdicio alimentario, Sostenibilidad, Consumidores, Innovaciones tecnológicas, Trazabilidad, Envases Activos, Biopreservación, Análisis de datos, Modelo explicativo

Descripció del contingut i pla d'activitats:
El desperdicio de alimentos representa un desafío global con significantes repercusiones ambientales, económicas y sociales. En respuesta a esta problemática, en los últimos años han surgido diversas innovaciones tecnológicas, tales como la trazabilidad, los envases activos y la biopreservación, que ofrecen posibles soluciones para minimizar el desperdicio de alimentos. No obstante, aún se desconoce en su totalidad la disposición de los consumidores para adoptar estas innovaciones en su vida cotidiana.
En este contexto, el presente estudio tiene como objetivo analizar el perfil del consumidor que estaría dispuesto a implementar estas innovaciones y qué factores podrían influenciar su decisión mediante la elaboración de un modelo explicativo. Gracias al análisis de una base de datos resultante del Proyecto Europeo FOOD GUARD, el estudiante podrá analizar información de consumidores de tres países diferentes: España, Grecia y Bélgica; sobre 4 productos específicos filetes de cerdo, queso feta, pescado fresco y lechuga. Los resultados de este estudio permitirán identificar los factores que impulsan o dificultan la adopción de esas innovaciones y otras variables relevantes asociadas a los consumidores.
Este estudio proporcionará al estudiante la oportunidad de desarrollar habilidades clave, como pueden ser la gestión y análisis de base de datos cuantitativos, la interpretación y representación de los resultados obtenidos, el diseño y aplicación de modelos explicativos, el uso de programas estadísticos avanzados y el fortalecimiento del razonamiento crítico, lógico y matemático, entre otras competencias esenciales para la investigación y el análisis de datos.

Overview (resum en anglès): Food waste represents a global challenge with significant environmental, economic, and social repercussions. In response to this issue, various technological innovations have emerged in recent years-such as traceability, active packaging, and biopreservation-that offer potential solutions to minimize food waste. However, there is still limited knowledge about consumers' actual willingness to integrate these technologies into their daily routines.
This study aims to analyze the profile of consumers willing to adopt such innovations and the factors influencing their decisions through the development of an explanatory model. A quantitative methodology was used, based on a dataset provided by the Research Center in Agri-Food Economics and Development (CREDA), developed within the European Food Guard project. The dataset includes information from consumers in Spain, Greece, and Belgium regarding four specific food products: pork fillets, feta cheese, fresh fish, and lettuce. Binary logit models were applied using RStudio software to identify significant patterns in consumer willingness to reduce food waste through these technologies.
Key findings highlight the relevance of variables such as product type, income level, employment status, environmental concern, prior waste level, as well as attitude and perceived behavioral control. In particular, consumers with higher incomes showed lower willingness to adopt these technologies, possibly due to reduced economic sensitivity. In contrast, greater environmental awareness was associated with a stronger intent to reduce food waste.
Households that waste more food showed a greater potential for improvement through technological adoption, making them a critical target for future interventions. A positive attitude towards these technologies and a perceived ease of use (perceived behavioral control) were also positively associated with reduced waste, underscoring the importance of fostering consumer trust and accessibility.
The type of food also influenced consumer behavior. In all four products analyzed, prior waste level emerged as a key factor. For lettuce, perceived behavioral control was particularly significant, while for fresh fish, gender and age were also influential-men and older individuals showed greater willingness to adopt technological innovations to reduce waste.
Regarding theoretical frameworks, variables such as food neophobia and subjective norm (from the Theory of Planned Behavior) had limited influence, suggesting that in technology-centered contexts, practical and situational factors outweigh individual beliefs or social pressures.
Future research should focus on consumers who no longer waste food, to better understand their perceptions, sustainable practices, and relationship with the proposed technologies.

Keywords:
Food waste, Sustainability, Consumers, Technological innovations, Traceability, Active packaging, Biopreservation, Data analysis, Explanatory model.

Aquest projecte està relacionat amb l'adaptació al Canvi Climatic? No

Aquest projecte està relacionat amb la digitalització del seu àmbit de treball? No


© CBLTIC Campus del Baix Llobregat - UPC