CBL - Campus del Baix Llobregat

Projecte llegit

Títol: Instal·lació d'un PLC per al control de pilones antivandàliques


Estudiants que han llegit aquest projecte:


Director/a: QUÍLEZ FIGUEROLA, MARCOS

Departament: EEL

Títol: Instal·lació d'un PLC per al control de pilones antivandàliques

Data inici oferta: 17-05-2024     Data finalització oferta: 17-01-2025



Estudis d'assignació del projecte:
    GR ENG SIS TELECOMUN
Tipus: Individual
 
Lloc de realització: Fora UPC    
 
        Supervisor/a extern: Patricia Rodriguez Rodriguez
        Institució/Empresa: Elecnor SyP.
        Titulació del Director/a: Enginyera en Sistemes de Telecomunicacio
 
Paraules clau:
Automatització, Control, PLC, Control remot, Comunicacions, Maniobres, Seguretat
 
Descripció del contingut i pla d'activitats:
Aquest projecte tracta de la configuració, instal·lació i control d'unes pilones antivandàliques a Via Laietana mitjançant un PLC (Programmable Logic Controller) que bàsicament és un dispositiu programable per a realitzar accions de control automàtic. En el cas del projecte que ens ocupa les accions a realitzar són les de pujada i baixada de les pilones segons necessitats i el bloqueig de les mateixes en cas que no hi hagi el permís per a ferles baixar. Tota aquesta instal·lació està inclosa dins la xarxa de dispositius de Seguretat Ciutadana de l'Ajuntament de Barcelona, que a més d'aquest tipus de dispositius també conté càmeres i interfonia.

El control d'aquestes pilones es pot fer de forma local des del propi PLC, però la segona part de la instal·lació consta d'un pupitre ubicat a Sala Conjunta, que és el centre de comandament de la Guàrdia Urbana de Barcelona. Des d'allà és on van a parar totes les comunicacions relatives a la seguretat ciutadana i des d'on es portarà el control de les mateixes. A nivell de xarxa hi ha un gran CPD a aquesta ubicació on després podem connectar el nostre pupitre i poder tenir el control de les pilones.
 
Overview (resum en anglès):
The bollard control project in Plaça Antoni Maura is proposed as a solution to improve road safety, traffic management and the quality of the urban environment in one of the busiest areas of Barcelona. The square, located at the entrance to Via Laietana, experiences a high flow of vehicles and pedestrians, which creates the need to regulate vehicular access to guarantee safety and promote more sustainable mobility.

To achieve these goals, an automatic bollard system has been implemented based on advanced license plate recognition (LPR) technologies, digital remote control through the Vigiplus platform and centralized management from the Sala Conjunta. The project makes it possible to regulate the access of authorized vehicles (residents, emergency services and public transport), limiting the entry of unauthorized vehicles and optimizing the flow of traffic in restricted areas.

The work addresses different aspects of the project, from planning and implementation to the analysis of environmental, economic and social sustainability. The automated system reduces the need for manual intervention, which lowers operating costs and improves efficiency. In addition, the restriction of traffic contributes to the reduction of pollutant emissions, favoring a healthier urban environment.

At a social level, the project has taken into account inclusion and accessibility for people with diverse needs, ensuring that the system is accessible and equitable. In addition, ethical practices have been followed in the use of materials and in the selection of suppliers, respecting environmental and social standards.

The results obtained indicate a significant improvement in safety and traffic management in the square, as well as a positive impact on the quality of life of pedestrians. However, the analysis has identified possible areas for improvement in network infrastructure, technological updating and long-term social impact assessment.

In conclusion, the bollard control project in Plaça Antoni Maura is an innovative and effective solution for traffic management and urban security, with a clear commitment to sustainability and social inclusion. This model can be replicated in other urban areas to address similar problems of mobility and protection of public spaces.


© CBLTIC Campus del Baix Llobregat - UPC