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Projecte llegit

Títol: Análisis de la capacidad de una red de metro usando la metodología de Horonjeff para el cálculo de capacidad aeroportuaria


Estudiants que han llegit aquest projecte:


Director/a: TRAPOTE BARREIRA, CÉSAR

Departament: FIS

Títol: Análisis de la capacidad de una red de metro usando la metodología de Horonjeff para el cálculo de capacidad aeroportuaria

Data inici oferta: 14-09-2022     Data finalització oferta: 14-04-2023



Estudis d'assignació del projecte:
    GR ENG SIST AEROESP
Tipus: Individual
 
Lloc de realització: Fora UPC    
 
        Supervisor/a extern: Alberto Martínez Sánchez
        Institució/Empresa: Ferrocarril Metropolità de Barcelona, S.
        Titulació del Director/a: Enginyeria de Telecomunicacions
 
Paraules clau:
metro, capacidad, red, aeropuerto
 
Descripció del contingut i pla d'activitats:
El proyecto tiene como objetivo analizar la capacidad de una red metro y para ello se

desarrollará una metodología de cálculo basada en el modelo de Horonjeff de cálculo

de capacidad de pistas aeroportuarias.







En una primera tarea de Estado del Arte se analizarán las metodologías existentes en

ambos ámbitos del transporte: metro y aeropuerto.







Además, con la intención de presentar un caso práctico (Barcelona), se expondrán las

limitaciones de información y, por lo tanto, será un condicionante en la metodología

propuesta.







En la segunda tarea se tendrá por objeto desarrollar esta metodología adaptada al

problema de la red de metro, proponiendo un problema de test sencillo para la

validación y verificación del modelo.







Finalmente, se propone la aplicación al caso de Barcelona, con todas las

simplificaciones y adaptaciones que un trabajo académico pueda requerir, pero con la

intención de validar la metodología con un caso real. Los resultados y las conclusiones

cierran el trabajo.
 
Overview (resum en anglès):
The metropolitan railway is one of the main elements within the transport system due to the number of passengers involved in this service. Continuing with the commitment established by cities regarding the reduction of emissions, public transport services are needed that are remarkably attractive and efficient.
In the evaluation of transport projects, the analysis of the capacity of the infrastructures is crucial, both of the existing ones and of the increases in capacity provided by new projects. In particular, the relationship between capacity and current demand must be measured, which makes it possible to identify congestion problems, and above all to analyze what this relationship will be in future scenarios in the medium term with/without investment actions or with different alternative projects.
In this project, a review of theoretical models of airport infrastructure capacity is carried out with the aim of transferring it to the railway field. With the present study of a line of the metropolitan railway network, it is intended to detect bottlenecks, based on excellent data collection, seeking technical solutions to promote the demand for this transport and adding technical value with the
improvement of this line.
This study is carried out with data extracted from the operation of a metropolitan railway on a normal day, selecting a morning schedule that will include peak and off-peak hours. For the analysis, space-time diagrams have been elaborated using the Jupyter tool, programming in Python language.
Horonjeff's mathematical methods of airport capacity have been applied insuch a way that indicators of critical points have been obtained that have subsequently been analyzed. Finally, proposals for improvement and a practical simulation of one of the proposals are made.


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