Títol: Efecto de la COVID-19 en los hábitos de compra y de consumo: un estudio comparativo entre países
Estudiant que ha llegit aquest projecte:
CILOCI COJUHARI, ALINA (data lectura: 06-09-2024)
Tutor/a o Cotutor/a: RAHMANI, DJAMEL
Departament: DEAB
Títol:
Efecto de la COVID-19 en los hábitos de compra y de consumo: un estudio comparativo entre países
Data inici oferta:
03-02-2024
Data finalització oferta:
03-10-2025
Estudis d'assignació del projecte:
GR ENG ALIMENT 2016
Lloc de realització: EEABB
Paraules clau:
Hábitos de compra y consumo de alimentos, la COVID-19, cambios en las decisiones de compra y consumo, Actitudes de los consumidores
Descripció del contingut i pla d'activitats:
La pandemia COVID-19 ha cambiado las percepciones, los hábitos de compra y las actitudes de los consumidores. En medio de una crisis sanitaria, las personas han aprendido a adaptar su consumo a las nuevas circunstancias. El propósito del estudio a realizar, es identificar los cambios en la compra y el consumo de alimentos causados por la pandemia de COVID-19 y comparar los cambios en los hábitos de compra y consumo entre varios países. Para alcanzar los objetivos del presente estudio se desarrolla un cuestionario semiestructurado y se distribuye online a una muestra de 1000 consumidores representativa de la población (en términos de sexo y edad) en los diferentes países objeto del presente estudio (España, Italia, Alemania y los Estados Unidos). El cuestionario recoge información sobre los principales cambios de compra, consumo de alimentos, dieta, desperdicio alimentario en los hogares y las características sociodemográficas de los encuestados.
Overview (resum en anglès):
This study aims to analyze how the COVID-19 pandemic has influenced food purchasing and consumption behaviors in Spain, Italy, Germany and the United States. The research focuses on understanding consumer adaptations in the face of a global health crisis.
The main objective is to assess changes in food purchasing and consumption habits due to COVID-19 and compare these changes between the four mentioned countries. The aim is to identify the differences and similarities in consumer responses and how these responses are related to various sociodemographic and socioeconomic factors.
The study was carried out through an online questionnaire applied to 3684 people, stratified by sex, age and country, which was carried out in May 2020. The data analysis was structured in 5 blocks: sociodemographic and socioeconomic questions, purchasing habits and behaviors. , risk perception, knowledge and confidence, and emotional level. These blocks allowed us to obtain a comprehensive view of the effects of the pandemic on different aspects of consumer behavior.
At a general level, the analysis showed that the COVID-19 pandemic has caused profound and varied changes in food purchasing and consumption habits in the countries studied. Differences in risk perception, economic situation, and geographic distribution have influenced how consumers have adapted their behaviors. This work offers a detailed and comparative understanding of these effects while providing valuable data.