CBL - Campus del Baix Llobregat

Projecte matriculat

Títol: Pla d'ordenació paisatgística al voltant del poliesportiu de Hostalrich i projecte de renaturalització de l'àrea esportiva del carrer Arnau Cortina


Tutor/a o Cotutor/a: CERVERA ALONSO DE MEDINA, MARINA

Departament: DUTP

Títol: Pla d'ordenació paisatgística al voltant del poliesportiu de Hostalrich i projecte de renaturalització de l'àrea esportiva del carrer Arnau Cortina

Data inici oferta: 01-07-2024      Data finalització oferta: 01-03-2025


Estudis d'assignació del projecte:
    GR PAISATGISME

Lloc de realització:
EEABB

Paraules clau:
Ordenació paisatgística, poliesrpotiu, Hostalrich,renaturalització

Descripció del contingut i pla d'activitats:
Aquest projecte final de grau se centra en l'ordenació paisatgística al voltant del poliesportiu d'Hostalric i la renaturalització de l'àrea esportiva del carrer Arnau Cortina. Per aconseguir-ho, es proposa seguir una estructura metòdica que inclou l'anàlisi de l'àmbit, la definició dels àmbits de treball, el contacte amb els agents locals, el reconeixement de la història i la composició del paisatge actual, fins a elaborar una proposta de principis d'ordenació i una proposta de projectes específics d'una part de l'àmbit de treball.

Anàlisi de l'Àmbit
L'anàlisi del lloc comença amb la recollida d'informació detallada sobre la topografia del terreny, identificant altituds, pendents i el drenatge natural, utilitzant mapes topogràfics i dades de LIDAR per obtenir una visió precisa. A més, es fa un inventari de la vegetació existent per detectar espècies autòctones i invasores, així com mapar els usos del sòl, diferenciant les àrees d'ús esportiu, recreatiu, zones de pas i àrees de vegetació. També es cataloguen minuciosament les infraestructures, com camins, accessos i serveis, recollint mostres de sòl i aigua per analitzar la seva qualitat i possibles contaminacions. Aquesta diagnosi ambiental permet identificar impactes negatius com l'erosió o la pèrdua de biodiversitat, així com impactes positius com la creació d'espais verds.

Definició dels Àmbits de Treball
Un cop completada l'anàlisi, es procedeix a definir els àmbits de treball. Aquests inclouen la zonificació del terreny, delimitant àrees específiques per a zones verdes, espais esportius, camins i zones de descans. Es seleccionen espècies vegetals autòctones adaptades al clima i sòl local, i es dissenyen corredors verds, zones d'ombra, estanys i altres elements naturals, així com rutes accessibles per a vianants, ciclistes i persones amb mobilitat reduïda.

Contacte amb els Agents Locals
El contacte amb els agents locals és crucial per garantir que el projecte respongui a les necessitats i desitjos de la comunitat. Es duen a terme reunions personals per recollir opinions i suggeriments dels residents i usuaris, per involucrar-los en el disseny dels espais. La seva participació activa és fonamental per a l'èxit del projecte.

Reconeixement de la Història i Composició del Paisatge Actual
També es realitza un reconeixement de la història de l'àrea i la composició del paisatge actual. Aquest procés implica investigar l'evolució històrica de l'entorn, identificant elements patrimonials que es puguin preservar o posar en valor. Això inclou l'estudi de documents històrics, entrevistes amb residents de llarga durada i l'anàlisi de fotografies antigues.

Proposta de Principis d'Ordenació
Amb tota aquesta informació, s'elabora una proposta de principis d'ordenació. Aquests principis inclouen la integració del poliesportiu amb el paisatge circumdant, la millora de l'estètica i funcionalitat dels espais, l'increment de la biodiversitat, la millora de la qualitat del sòl i aigua, i la reducció de l'impacte ambiental de les infraestructures.

Proposta de Projectes Específics d'una Part de l'Àmbit de Treball
Baixant l'escala, es presenta una proposta de projectes específics per a una part de l'àmbit de treball. Aquesta proposta inclou la plantació d'arbres, arbustos, plantes perennes i gespa segons el disseny proposat. També es contempla la construcció de camins, bancs, zones de jocs i altres elements del mobiliari urbà, així com el desenvolupament de sistemes de drenatge sostenible per recollir i utilitzar l'aigua pluvial. Finalment, s'estableix un pla de manteniment periòdic per assegurar la salut de les plantes i la neteja de les infraestructures, monitoritzant la biodiversitat amb censos periòdics i organitzant jornades educatives i de voluntariat per fomentar la participació comunitària.

Orientació a l'estudiant: Durant el desenvolupament del projecte final de grau, el procediment de treball seguirà una estructura clarament definida que inclou anàlisi, propostes i correccions personalitzades. Aquest procés serà regulat de manera coordinada entre l'estudiant i el tutor acadèmic.

En la fase inicial d'anàlisi, l'estudiant haurà de recopilar i estudiar informació detallada sobre l'àmbit d'estudi, incloent-hi aspectes topogràfics, vegetació, usos del sòl i infraestructures existents. Aquesta etapa és essencial per identificar els punts forts i febles de l'àrea objecte d'estudi i establir una base sòlida per a les propostes posteriors.

Un cop completada l'anàlisi, l'estudiant elaborarà propostes que abordin les necessitats identificades. Aquestes propostes hauran d'incloure la zonificació del terreny, la selecció d'espècies vegetals adequades, així com el disseny de corredors verds, camins i altres elements naturals i funcionals.

Les correccions personalitzades es realitzaran a través de tutories programades, en les quals es revisaran els avenços del projecte. Aquestes sessions seran una oportunitat per rebre feedback constructiu per part del tutor, permetent ajustar i millorar les propostes presentades. Les tutories seran acordades prèviament entre ambdues parts per assegurar una supervisió contínua i efectiva del treball.

El tutor acadèmic proporcionarà orientació i suport al llarg de tot el procés, assegurant que el projecte final compleixi amb els estàndards acadèmics i professionals establerts. La comunicació entre tutor i estudiant serà clau per a l'èxit del projecte, per la qual cosa s'encoratja l'estudiant a mantenir un diàleg obert i a aprofitar al màxim les sessions de tutoria.

Aquest procés de treball està dissenyat per oferir una experiència pràctica i enriquidora, preparant l'estudiant per als futurs desafiaments professionals.


© CBLTIC Campus del Baix Llobregat - UPC