CBL - Campus del Baix Llobregat

Projecte matriculat

Títol: Posada apunt d'un protocol de rentat de l'alga Ulva ohnoi per augmentar el rendiment en el seu processat i proposta d'alternatives d'ús de l'aigua de rentat


Tutor/a o Cotutor/a: MASALO LLORA, INGRID

Departament: DEAB

Títol: Posada apunt d'un protocol de rentat de l'alga Ulva ohnoi per augmentar el rendiment en el seu processat i proposta d'alternatives d'ús de l'aigua de rentat

Data inici oferta: 31-01-2025      Data finalització oferta: 30-09-2025


Estudis d'assignació del projecte:
    GR ENG ALIMENT 2016

Lloc de realització:
EEABB

Segon tutor/a (UPC): FERNANDEZ ALTABLE, VICTOR MANUEL

Paraules clau:
Macroalgues, ulva ohnoi, rentat, aigua

Descripció del contingut i pla d'activitats:
L'ús de bioestimulants per millorar el creixement vegetatiu i el rendiment de cultius hortícoles és un pràctica que ha guanyat interès en els últims anys, ja que aquests compostos són de naturalesa biodegradable, no contaminants i no tòxics. En aquest sentit, els bioestimulants a base d'extractes de la macroalga Ulva ohnoi, entre d'altres, han mostrat bons resultats en diferents cultius (tomàquet, fava, enciam).
L'ús d'aquests macroalgues marines per l'elaboració d'extractes aplicables en agricultura requereix de protocols de rentat per tal d'eliminar l'excés de sals, ja que aquestes sals podrien provocar efectes negatius en els sòls. En general el procés de rentat inclou la submersió de l'alga en aigua dolça però no existeix cap protocol per tal d'estandaritzar-ne el procés.
En aquest treball s'estudiaran diferents protocols de rentat per tal de quantificar l'eliminació de les sals de la superfícies de la macroalga Ulva ohnoi. Per tal de definir un protocol de rentat s'avaluarà l'efecte de 1) la ratio macroalga-volum d'aigua de rentat, 2) temps de rentat, 3) agitació durant el rentat, 4) rentat amb aigua de l'aixeta o aigua destil·lada, en el percentatge d'humitat de l'alga i contingut en cendres. Després del rentat l'alga s'assecarà per obtenir la matèria seca i el contingut en humitat, i posteriorment es determinarà el contingut en cendres. Durant els rentats, es mesurarà l'evolució de la conductivitat elèctrica de l'aigua de rentat, això permetrà poder estudiar possibles utilitzacions de l'aigua de rentat per tal de poder-la reutilitzar en la mateixa instal·lació.
El treball es portarà a terme amb les algues cultivades al laboratori de peixos de l'EEABB.
Les activitats relacionades amb el treball seran:
-Control dels paràmetres de l'aigua als tancs (mesura de T, pH, CO2, Fòsfor, Amoni, Nitrit i Nitrat)
-Control de la biomassa d'alga als tancs
-Rentat setmanal d'una quantitat determinada d'alga
-Mesura de l'evolució de la conductivitat elèctrica de l'aigua de rentat
-Processament de l'alga després del rentat (secat, triturat)
-Interpretació dels resultats obtinguts i redacció del TFG

Orientació a l'estudiant: Disponibilitat de tardes


© CBLTIC Campus del Baix Llobregat - UPC